În ultimul timp, în contextul schimbărilor rapide ale pieţelor, progreselor tehnologice, apariţiei de noi legi şi politici, competiţiei globale şi crizei financiare, companiile sunt tot mai mult obligate să se adapteze la modelele societăţii europene. Tendinţele vestice implică afaceri bazate pe implicare socială, o mai mare grijă faţă de mediul înconjurător şi comunitate şi faţă de angajaţi. În ţările dezvoltate ale Uniunii Europene, companiilor li se cere să evalueze impactul pe care activităţile lor îl au asupra mediului şi societăţii şi, printr-un dialog cu stakeholderii, să găsească soluţii pentru a participa la dezvoltarea armonioasă a societăţii.

mountains_aotw

Din ce în ce mai multe companii, conştiente că o astfel de abordare le poate aduce beneficii, atât prin crearea unui avantaj competitiv cât şi prin promovarea unei imagini pozitive şi o bună relaţie cu toţi partenerii, au inclus responsabilitatea socială în strategia lor de dezvoltare. Conceptul de responsabilitate socială se referă la toate categoriile de companii, de la microîntreprinderi până la multinaţionale, companii care trebuie să acţioneze în conformitate cu obligaţiile pe care le au faţă de părţile implicate şi respectând nişte principii morale acceptate de-a lungul tradiţiei. Un exemplu foarte vizibil este integrarea materialelor ecologice (sacoșe de pânză de exemplu) în lista promoționalelor produse pentru promovare.

Sacosa de panza personalizata

La nivel european, responsabilitatea socială este mai mult decât un program sau o campanie. Este o filosofie, un mod de comportament etic şi responsabil care atinge toate aspectele: de la business, la relaţia cu proprii angajaţi, cu clienţii, cu acţionarii, cu furnizorii, cu mediul înconjurător şi bineinţeles cu comunităţile locale.

Beneficiile responsabilităţii sociale:

 

  1. Reputaţia companiei şi îmbunătăţirea imaginii de marcă
  2. Câştigarea şi menţinerea unei „licenţe sociale” pentru operaţiuni
  3. Reducerea riscului aferent afacerilor
  4. Motivaţia şi productivitatea angajaţilor
  5. Atragerea şi menţinerea angajaţilor
  6. Programele de CSR contribuie la diferenţierea faţă de concurenţă şi obţinerea loialităţii faţă de brand
  7. Concurenţa în privinţa accesului la resurse
  8. Accesul pe piaţă/la clienţi
  9. Reduceri de costuri
  10. Stimulează inovarea şi generează idei